Kåsaknuden (1029 moh)

Merking: Ingen
Laveste/høyeste punkt: 709/1029 moh
Kommune: Sandnes (Forsand), Rogaland
GPX fil: Tilgjengelig  for nedlastning her

Dette er en tur som muligens ikke alle vil prøve seg på, og det kommer rett og slett av at den kan virke litt utilgjengelig. Men for de som vil gå her, så er det en flott tur uansett! Grunnen til at den kan virke litt utilgjengelig er at man må kjøre ned til Lysebotn, og opp igjen på andre siden, på anleggsveien inn mot Nilsebuvatnet. Dette er en bomvei, med bom som har stått åpen de siste to årene, men som kan bli stengt uten varsel. Er man medlem av Turistforeningen, vil ikke dette by på særlig problemer, da man kan ringe (eller stikke innom Turisthytta i Lysebotn) og få kode til låsen hvis den skulle bli stengt.

Eller man kan velge å benytte seg av Turistforreningens skyssordning, og bli kjørt opp til startpunktet for turen, som er bare et lite stykke før enden av veien. Kjører man selv, er starten for turen 17 km oppover veien, ved krysset ved Breiavatnet, akkurat der veien deler seg. Kjøreturen opp dit er jo egentlig en opplevelse i seg selv, både over heia og ned til Lysebotn, og videre derfra og opp til Breiavatnet. Her er det flott natur og veien ned til Lysebotn er jo nesten et unikum, med alle sine 29 hårnålssvinger bratt nedover fjellsiden.

Det er ingen løyper som går opp til toppen av Kåsaknuten, men kan du lese kart, evt bruke gpx-spor, så er det ikke noe problem med å finne frem. Det er åpent og oversiktlig terreng her. Vi valgte å gå over alle småtoppene på vei opp. Det er 3 topper før du kommer til den høyeste som da blir topp nr. 4. Man kan også velge å gå rundt, og følge dalen oppover, men der er det litt vått og myrete, særlig etter perioder med mye regn.

Går man på rett tid av året kan man også boltre seg i bær her oppe. Det bugner av blåbær, tyttebær, multer (som noen hadde vært før oss og plukket), mikkelsbær og krekling her. Noen spredte matsopper er det også. Da særlig skrubb Rene matfatet for de som gjerne vil ha med seg noe mer hjem enn den flotte naturopplevelsen og utsikten. Her ser du milevis utover, mot Suldalsheiene, Lyseheiane, Lyngsheia, Frafjordheiene og Sirdalsheiene.

Vil man gjøre noe ekstra spesielt ut av det kan man velge å ta ferga tilbake i stedet for å kjøre. Da får man med seg hele den flotte Lysefjorden, med alle de mer eller mindre utilgjengelige stedene som klamrer seg til de steile fjellveggene utover fjorden! Turistferga går vanligvis om sommeren fra Lysebotn til Lauvvik 2 ganger daglig. Kolumbus ferge/hurtigbåt går hele året men på den må man bestille plass om man skal ha med seg bil, da den har begrenset plass til biler ombord.

Se film med droneinnslag nederst i innlegget for et bedre inntrykk av turen.

Denne turen gikk vi 25. august 2019.

Det står advarsel nederst i veien når man skal opp på andre siden av Lysebotn. Ved dette skiltet skal man til venstre.

Det er plass til noen få biler her ved saueinnhegningen. Rett foran fronten på bilen, på andre siden av veien er det også litt plass å parkere. Men pass på å ikke stå i veien i de tidene innhegningen er i bruk.

Det sto et telt der da vi var der, men der kan man også parkere. Opp ryggen mot masta starter turen. Fjellet i bakgrunnen er Folesprangknuten, som er ca 50 meter høyere enn den vi skal opp på.

Det starter mykt, og litt vått her og der.

Og så går der oppover, til den første toppen.

Og ned igjen. Vi skal via de to mastene og opp til neste topp, så den bakerste toppen vi ser, før vi endelig ser målet for turen, som ligger skjult bak der igjen.

Vi ser bort til topp nr 2 like bak mastene.

Det er brattere enn det ser ut til på avstand.

09a
På vei opp til topp 3 blir det enda litt brattere. Men vi fant en grei vei opp , litt på kryss og tvers oppover.

Vi veksler på å gå i gress/lyng, og på berg der det er tørt. Berget kan være ganske sleipt når det er vått.

11a
Vi får god utsikt innover Lyseheiane. Den høyeste klumpen midt i bildet der fremme er Storekleggen. Nå er vi på topp nr 3, ikke helt på toppen, for vi skal ned igjen langs siden på denne toppen.

12a
Ned her, og opp på det glattskurte fjellet der fremme er målet vårt.

Oppover her er det grei skuring. Selv om det er bratt, er det veldig lettgått her.

Vi følger en rygg opp til toppen.

For et fantastisk underlag å gå på!

Og så er vi oppe! Vi fant en halvveis påbegynt varde der oppe. Vi hjalp den litt med noen steiner til, men andre som kommer senere kan sikkert hjelpe den å bli enda finere. Det er mer enn nok stein å ta av her oppe. I bakgrunnen ser vi Uråfjellet som vi kjørte rundt for å komme hit.

17a
Oversiktsbilde fra toppen. Vi skimter Nilsebuvatnet oppe til venstre i bildet, og Storekleggen midt i bildet.

Fra toppen går vi litt lenger frem på fjellet. Det mørke spisse fjellet der fremme til høyre er Svartvassknuten.

18a
Hallahorten til høyre og Svartvassknuten bakerst til venstre. (retning mot Lysefjorden)

Fra enden av fjellet går det bratt ned mot Stølsdalen. (Retning Lysebotn)

Vi tar en liten runde rundt toppen før vi går tilbake til bilen.

Nesten tilbake på toppen igjen.

22a
Så går vi ned igjen. Det bakerste vatnet i bildet er Nilsebuvatnet.

Vel nede ved bilen igjen.

Fra brua nede i Stølsdalen ser vi rett bort på Kåsaknuden. Fjellet til høyre i bildet er Uråfjellet.

På vei ned igjen får vi se alle hårnålssvingene som følger kabelstrekkene nedover fjellsiden.

27a
Vi var heldige med tiden og kunne avslutte en flott tur, på en flott dag, med en kjempeflott fergetur utover Lysefjorden!

Farvel til Lysebotn.

Vi fikk med oss mange attraksjoner utover fjorden. Her ser vi Kjeragbolten, og ser du godt etter, kan du se at det står en person oppå bolten!

Det er flott innover fjorden!

Båten stoppet også på Flørli. Her var det en bil og flere turister som skulle av, og noen som skulle på.

Noen skulle også av i Songesand.

Preikestolen er lett å se når du vet hvor den er.

Så nærmer vi oss enden av båtturen. Lysefjordbrua der fremme.

Forsand er siste stopp før vi kommer til Lauvvik. Her viser Uburen seg i all sin prakt.

Film fra turen med flotte droneinnslag.

kart1
Løypa vi gikk. 1: Toppunktet

Parkering
Terrengkart

kart2
Utsnitt av turområdet.

Hvordan komme hit:

Fra Stavanger: Følg E39 forbi Ålgård Sentrum. Ta av mot Sirdal og følg FV45 til Sinnes.  Her tar du til venstre på FV 975 mot Ådneram. Følg denne veien til du er forbi Fidjeland, og følg skilt videre til venstre mot Lysebotn. Denne veien følges til endes, nedenfor alle hårnålssvingene. Når man er kommet ned, holder man til høyre og følger Nilsebuveien oppover og innover i fjellet til er kommet i Stølsdalen. Etter å ha kjørt over brua her, holder man til høyre, og følger veien videre til man kommer til Breiavatnet (Se bildet øverst i innlegget.)

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.