Vikastakken (645 moh)

Merking: Skiltet og rødmerket. Tydelig sti
Laveste/høyeste punkt: 55/645 moh
Kommune: Sandnes (Forsand), Rogaland
GPX fil: Tilgjengelig for nedlastning her

Turen denne gangen gikk til en av toppene langs Lysefjorden, Vikastakken som er lett gjenkjennelig med den karakteristiske humpen på toppen. Det er en bratt tur, men det bør du ikke la deg skremme av, for det er lettgått terreng gjennom furuskog, med tydelig sti oppover hele veien. Og i løpet av de 600 høydemetrene vi skal opp, er det flere hvileskjær underveis hvor det flater ut og gir beina litt hvile i bakkene.

Ca 1,5 km og 300 høydemeter opp kommer vi til Vikastølen. Det er en fin liten hytte som ligger der, og det henger nøkkel på utsiden, man kan låse seg inn og ta en pause eller søke tilflukt for vær og vind her om man ønsker. Husk å skrive i gjesteboken da.

Vi følger skiltingen ved stølen videre, og kommer fort opp på en rygg som vi følger før det igjen bærer bratt oppover et lite stykke. Vi har stedvis bra utsikt utover Lysefjorden mellom trærne på vei oppover. Når vi når tregrensa, flater det litt mer ut, og det er ikke lenger bratt. Herfra er det en fryd å gå, og vi har nå toppen i syne stort sett hele tiden. Utsikten blir mer og mer storslagen jo lenger opp vi kommer, og fra toppen ser vi hjem til Stavanger, til Jørpeland og  nordover i fylket, innover hele Ryfylke, Preikestolen, Hatten, Lyseheiene, til Frafjordhatten og mye mer. Fantastisk!

PS: Denne turen er klassifisert som Krevende på de fleste nettsteder som vi har sett, derfor føyer vi oss etter flertallet. Vår oppfattelse er at den faktisk heller er en litt tung middels tur, pga stigningen, vi fant ikke noe annet krevende ved turen.

Denne turen gikk vi 24 november 2018.

Parkeringsplassen er liten, bare plass til 2 biler her ved tavla. Men det går nok an å finne en brukbar plass langs veien før eller etter denne plassen (bare ikke parker på en møteplass)

Store deler av turen oppover går i furuskog. Det er bratt men god sti oppover, og det stiger fort i terrenget.

En liten pust i bakken må man kunne unne seg på vei opp.

Vi følger et bratt flog et stykke oppover.

04aFremdeles ganske bratt.

Her kommer vi til et flatere parti. Så nå skal beina få hvile litt etter de bratte bakkene. Ikke langt igjen til Vikastølen herfra.

06Der dukker stølen opp mellom trærne.

Stølen ser velholdt og fin ut.

Vi tar en kikk inn. Her er det nok godt å søke ly om det skulle være behov for det. Gjesteboka på bordet tyder på at stølen er flittig besøkt gjennom årene.

Vi fortsetter et stykke i et adskillig flatere terreng.

Og når vi kommer hit, er vi plutselig oppe på en liten rygg som vi følger  bortover.

11Fint å gå her over ryggen, og vi har utsikt ned mot Lysefjorden. (som skimtes helt til venstre i bildet)

Vi følger terrenget litt brattere oppover igjen til vi kommer til tregrensa.

Ved tregrensa får vi øye på Vikastakken, den markante humpen på Vikafjellet.

Herfra er det mye barfjell oppover, og lett å gå.

14a
Ved stiskillet her kan vi følge stien videre fremover mot Bergefjell, eller ta til venstre som oss, og ende opp på Vikastakken.

Utsikten allerede her ved stiskillet er ganske enorm! Her ser vi helt hjem til Hillevåg.

Vi skal ca 400 meter videre, og tar fatt på sjarmøretappen.

16a
Straks oppe. Det er bare helt utrolig flott her oppe!

Flott utsikt mot Frafjordhatten (midt i bildet)

Varden er bygget som en liten forlengelse av den øverste spissen på «stakken». Ryfylkebassenget ligger foran oss.

Selv om det blåste kaldt på toppen, fant vi en god og lun plass å spise nista vår nedenfor varden.

19a
Dronebilde.

21Vi ser over til Jørpeland og Preikestolen på andre siden av Lysefjorden.

Film og droneinnspillinger fra turen:

kart1
Ruta vi fulgte. 1: Vikastølen, 2: Vikastakken

Vikastakken

Kart2
Utsnitt av turområdet.

Hvordan komme hit:
Fra Stavanger: Ryfast til Solbakk og videre forbi Jørpeland. Kjør til Lysefjordbrua og over denne. Rett etter tunnelen svinger du av til høyre mot Fossmork. Følg veien til du er kommet gjennom tunnellen. Etter å ha vært nede i Vika, får du en liten parkering med turtavle nesten på toppen av bakken, på høyre side. Her starter turen.