Rundtur i Hetlandsskogen

Lengde: 8,3 km
Vanskelighetsgrad: Middels
Merking: Skiltet og fargemerking (oransje løype med enkelte rødmerker)
Laveste/høyeste punkt: 100/175 moh
Kommune: Bjerkreim, Rogaland

Vi tok turen til Bjerkreim kommune, og Hetlandsskogen. For de som ikke vet hvor det er, så kjører man fra E39  mot Tengs, til man er på Tengesdal. Herfra følger skilting mot Hetlandsskogen, og følger denne veien 3 km til parkeringsplassen øverst ved Hetland. Her er det mange løyper å velge i.

Fra parkeringsplassen følger vi skogsveien mot Furevatn (oransje løype) Det er godt skiltet og merket hele veien. Den første kilometeren eller så, er det behagelig skogsvei gjennom skog som veksler mellom diverse barskog og løvskog. Etter å ha gått oppover og bortover, går veien plutselig nedover igjen, og vi kommer ned til Søra Furevatn. Her er det satt opp en benk nede ved vannet, hvor man kan ta seg en rast om man vil. Hit er det også mulig å gå med barnevogn. Det er ganske idyllisk her, og det er nok endel småbarnsfamilier som benytter seg av denne delen av turen. På sommerstid er det sikkert ganske fint å bade her også.

Etter å ha tatt litt bilder her, fortsetter vi noen meter til langs veien. Vi skal ikke følge denne skogsveien videre, men blir ledet ut til høyre på en smalere sti. Merkingen er upåklagelig. Men nå skal det sies at herfra og videre til vi er tilbake ved dette punktet, er minst 2/3 av turen bare myr. Dette er en skikkelig våt tur i sugende terreng, så vanntett fottøy er et must. Men det er likevel en fin tur, for omgivelsene er fine, og vi passerer mange fine og idylliske vann og tjern underveis.

Vi følger merkingen til vi kommer til Raubartjørna. Her kommer vi til et stiskille hvor rundturen starter, og skal man gå rundtur er det ett fett hvilken vei man går. Vi velger å gå opp til høyre og går mot Ognavatn først. Underveis passerer vi et stykke ovenfor Sveinstølstjørna. Det er merket sti ned dit, om man ønsker å få med seg et ekstra tjern på turen. Men vi fortsetter mot Ognavatn.

Etter en stund gjennom myr etter myr kommer vi ned til Ognavatn. Her må vi gjennom et litt spesielt hogstfelt. Overalt ligger det digre trær på kryss og tvers, som viser seg å være etterlevninger fra en eller flere svært ivrige bevere. Det er nok en stund siden det var bever her, for vi fant ikke et eneste ferskt felt tre. De fleste var mosegrodde. Her fikk vi også se flere kjempestore fisker som hoppet opp av vannet og ned igjen med digre plask. Og hakkespett i fullt arbeid fikk vi også med oss. Vi rakk ikke å få filmet fiskene, men hakkespetten fikk vi med oss på film! Her kan man også være heldig å oppleve både hjort og rådyr. Men vi så dem ikke denne gangen

I enden av vannet starter Ognaelva sin ferd ned mot Ualand, Søra Hetland Kraftstasjon og videre til utløpet ved Ognasanden. Vi skal følge stien nedover langs elva til vi kommer til Krågevatn. Her kunne det veldig godt ha vært ryddet i terrenget, det ligger trær og greiner over stien hele veien langs elva.Vi kommer til Krågevatn og tar oss en rast ved gapahuken som står her. Det var Statsskog som satte opp denne gapahuken, men DNT har senere overtatt den og drifter den videre.

Etter en god pause her følger vi merkingen, forbi Grastjørna og videre til vi er ved Raubartjørna. Her kan man velge som oss å fortsette langs venstre side av tjernet til vi er ved stiskillet hvor vi gikk mot Ognavatn. Det går også en merket løype på høyre side av tjernet, som går mer opp i høyden, for dem som ønsker det.

Etter at  selve rundturen er over i enden av Raubertjørna, følger vi samme rute tilbake til bilen, med en kort stopp ved Søra Furevatn.

Denne turen gikk vi 15 april 2018.

På vei opp til parkeringsplassen traff vi denne morsomme kreasjonen.

Noen hundre meter før veis ende finner vi parkeringsplassen. Det er nøyaktig 3 km hit fra vi tar av veien i Tengesdalen

Skilter og turkart viser oss hvor vi skal gå

Turen starter med en drøy km på skogsvei.

Ved toppen av den første bakken passerer vi et hogstfelt.

Fremme ved Søra Furevatn

Noen meter forbi denne rasteplassen (bak oss på bildet) deler veien seg og der skal vi til høyre og fortsetter ut i terrenget vet neste skilting. Vi følger den oransje løypa hele turen.

Søra Furevatn sett fra en annen vinkel.

Nå er vi kommet ut på sti, og det går ikke lenge før det våte terrenget begynner.

10Vi følger myrlendt terreng (og merkepåler)  og kommer til nok et stiskille. Det er ikke tvil om hvor den oransje løypa går.

Det er stort sett vått resten av løypa til vi er tilbake ved veien igjen. Underlaget er ganske sugende og tungt å gå i. Men det er ganske fint her selv om det er vått.

Vi kommer til Raubartjerna.

Her deler stien seg i en rundtur. Vi velger å gå opp her, mot Ognavatn.

Etter et godt stykke passerer vi et stykke over Sveinstøltjørna. Vi velger å fortsette å følge de oransje merkene.

Så kommer vi til Ognavatn. Her har beveren vært virkelig ivrig. Langs hele vannkanten ligger det digre trær som den har felt.

Det er ganske tydelig hvem som har vært på ferde.

Hakkespetten i full gang. (se den også i videoen lenger nede i innlegget). Denne arten heter Hvitryggspett, og er ganske sjelden å finne i våre områder.

Langs Ognaelva lå det mange trær og greiner som vi måtte over, under eller rundt. Her kunne Statsskog godt ha ryddet stien.

Vi får Krågevatn i syne.

Ved gapahuken tok vi oss en god pause med mat og kaffe. Det var deilig å sette seg med her. Vi valgte å sitte utenfor i godværet. Men det er fullt mulig å sitte inni gapahuken, tilogmed overnatte der. Det er bålpanne der inne, og ved under gulvet. Det henger også grillrist, stekepanne og kaffikjel inne i gapahuken, til fri benyttelse. Men da må man ned til vannet og vaske det opp etter seg.

Etter å ha forlatt gapahuken og gått et stykke til kommer vi til Grastjørna. Her er det også fint å sitte.

Vi fortsetter turen videre mot Raubartjørna, hvor selve rundturen er slutt.

Etter å ha tråkket over X antall myrer får vi endelig øye på Raubartjørna i det fjerne

Nå skal vi bare til andre enden av tjernet, så er vi der hvor vi gikk mot Ognavatn.

Vi setter oss ned litt her også og nyter utsikten og en ekstra kopp kaffe før vi følger stien tilbake til Søra Furevatn.

26Ved Søra Furevatn får vi øye på en pyramide som vi trodde var murt opp ute i vannet. Det viser seg å være en naturlig steinformasjon (som ikke så like pyramideaktig ut fra andre siden).
Ved benken får vi justert væskebalansen litt før siste etappe tilbake til bilen.

Film fra turen

kart1
Ruta vi gikk. Grønn strek er skogsvei, blå strek er sti. Nr 1 er rasteplass ved Søra Furevatn og nr 2 er gapahuken ved Krågevatn

kart2
Kartutsnitt fra turområdet.

Hvordan komme hit:

Fra Stavanger: Følg E39 sørover forbi Bjerkreim, og ta til høyre mot Tengs. Denne veien følger du et godt stykke, til du kommer til Tengesdalen. Her er det skiltet vei inn til Hetlandsskogen mot høyre. Ta av her og følg veien nøyaktig 3 km. Da før du parkeringsplassen på venstre side.