Branndalsvatnet rundt

Merking: Rødmerket og skiltet
Laveste/høyeste punkt: 54/154 moh
Kommune: Eigersund, Rogaland

Vi tok turen til Eigersund kommune denne flotte varme vårdagen. Vi kledde oss godt med ullundertøy selv om det var forholdsvis varmt i været. Det var nemlig meldt ganske kraftig vind i området. Det fikk vi fort erfare at vi ikke hadde behøvd å gjøre. Det var omtrent ikke et vindpust, så vi ble rimelig fort varme i toppen.

Vi parkerte ved Mjåvatn, rett før avkjøringen til Mong, mellom Egersund og Sokndal. Her er det opparbeidet en stor flott parkeringsplass med plass til mange biler. Det kan være litt vanskelig å se avkjøringen til parkeringen (på venstre side), da den ikke er skiltet. Men vi målte fra Cirkle K i Egersund, og derfra er det nøyaktig 13,4 km. Kommer du til avkjøringen til Mong er du kommet for langt.

Ved parkeringen er det en turtavle med masse gode opplysninger og godt løypekart. Derfra starter turen med et par hundre meter bortover grusveien, før skilter og rødmerkede påler tar oss opp til høyre og ut i terrenget. Herfra er det mye opp og ned, enkelte plasser også noe bratt. Det er ingen veldig lange bakker på denne turen.

Store deler av turen var det ganske vått og myrete, så vanntette sko er absolutt å anbefale. Men når det er sagt, så er det veldig mange fine og idylliske steder langs løypa!

Underveis er det skiltet med «Topptur» til to forskjellige topper. Den første er Kjerringfjellet, hvor vi var innom. Denne er lett å nå, uten særlig mye stigning vekk fra stien. Den andre er noe brattere, og går opp til Hestfjellet. Vi så også endel andre topper vi normalt ville hatt lyst å gå innom langs løypa, men pga en skadet madam var det mer enn nok med den ene toppen i dag. Det finnes enda et Hestfjellet langs løypa, og også et som heter bare Hesten. (Fantastisk kreative navn) I tillegg går vi forbi Remafjellet og Ryssefjellet langs løypa. Alle disse er nok aktuelle å bestige på en bedre dag!

Vi passerer også flere små  navnløse tjern, og selvfølgelig Branndalsvatnet da. Det siste vannet vi passerer er Kjerringtjørna. I det vi forlater Branndalsvatnet, legger vi merke til et merkelig byggverk like ovenfor vannet. Det viser seg å være en rasteplass, og byggverket er et tak med en slags benker og bord under. Veldig idyllisk sted, og om man ønsker en litt kortere tur uten terreng-gåing er dette plassen å gå. Da følger man heller grusveien videre fra parkeringen i stedet for å gå ut i terrenget. Dette ligger 1,3 km fra parkeringen. Den biten passer for absolutt alle, både med og uten hjul. Vi fulgte grusveien tilbake til parkeringen, og så var ringen sluttet.

Denne turen gikk vi 14. april 2018

Flott parkeringsplass.

Veldig informativ turtavle med godt løypekart. Her kan man velge løyper etter dagsformen, fra veldig korte til godt over en mil.

Ved dette skiltet går vi ut fra veien og over på terreng. Da er man inne på løypa som heter Branndalsvatnet rundt.

04Det er småkupert terreng hele turen herfra til man er tilbake på veien.

05Litt skog må vi også gjennom.

Vel oppe av denne bakken skal vi en avstikker til venstre og opp på Kjerringfjellet som vi har gått langs foten av et stykke nå. Det går også an å gå opp fra starten av fjellet, men det er ikke merket den veien.

Her er det merket mot venstre ut til Kjerringfjellet. Det står bare Topptur på skiltet.

Det er ikke særlig bratt, i og med at det meste av stigningen er gjort i bakken før avstikkeren. Kanskje litt bratt de siste metrene mot toppen bare. Her oppe er det hele 4 varder. To av dem ser vi her.

Det anbefales absolutt å ta en tur innom denne toppen, utsikten er fabelaktig! Snur man seg andre veien ser man ut over havet.

Vi har gått videre og er nå på vei ned mot Branndalsvatnet.

Vi fortsetter langs vannet i småkupert terreng.

Her er vi kommet inn til den innerste vika og skal begynne å gå rundt vannet.  Føst skal vi over en ås på høyre side av vannet.

Litt oppe i bakken kommer vi til nok et skilt med Topptur. Den går til Hestfjellet. Vi dropper den i dag men tar gjerne turen og får med oss litt flere topper en annen gang.

Et av de navnløse småtjernene.

Et par plasser er det gjort forsøk på å kloppe over de våteste plassene.

Ned mot enda et navnløst tjern på høyre side.

Herfra ser vi rett opp på det flotte Ryssefjellet.

Etter nok et stykke skal vi ned langs Remafjellet  Her er det litt bratt, men ikke verre enn at de fleste greier seg godt.

Vi er kommet ned til Branndalsvatnet igjen og tar oss en pause mens vi ser tilbake på der vi kom fra. Remafjellet til venstre her, og Branndal til høyre.

Kaffen smakte veldig godt nå!

Her skal vi over til Kroganeset, siste biten med sti før vi er tilbake på turveien vi gikk ut av ved første skiltet.

Noen steder er tjernene nesten helt igjengrodde.

Vi kommer til et stiskille. Her fortsetter vi rett frem. Tar vi til høyre kommer vi mot Grødem.

Det er ganske idyllisk her.

Etter at denne broen er passert , er det bare et lite stykke med sti igjen før vi er tilbake på turveien.

Vi er kommet til nok en liten avkrok av Branndalsvatnet. Herfra går turen på flott turvei tilbake til bilen

Det er satt opp en litt snodig rasteplass her.

Så er det bare en god km igjen. Fin vei å gå på herfra.

Vi går et stykke langs Kjerringtjørna.

Ikke langt igjen nå.
Og så er ringen sluttet. Her fremme ved grantrærne var det vi gikk ut i terrenget da vi startet turen.

Film fra turen

kart1
Løypa vi gikk. Nr 1 er høyeste punktet på Kjerringfjellet. Nr 2 er skiltet for avstikkeren til Hestfjellet, og nr 3 er rasteplassen. Grønn strek er barnevognvennlig turvei, mens blå strek er sti

kart2
Utsnitt av turområdet.

Hvordan komme hit:

Fra Stavanger: Kjør til Egersund og videre mot Sokndal. Fra Cirkle K stasjonen følger man Fv 44 i nøyaktig 13,4 km. Da får man en uskiltet avkjørsel på venstre side. Her svinger man av, og kjører til parkeringsplassen et par hundre meter lenger inn på veien. Hvis du kommer til avkjøring mot Mong på høyre side er du kommet noen hundre meter for langt.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.