Krossfjellet (258 moh)

Merking: Kun vei/sti og gjerdeklyvere. Noen røde merker på toppen
Laveste/høyeste punkt: 127/258 moh
Kommune: Sandnes, Rogaland

Vi har tatt turen til Figgjo, og tatt nok en veldig lett tur. Denne er blant de korteste, så dette er noe de aller fleste kan klare. Og når man kommer opp på toppen lar ikke belønningen vente på seg. Her får man milevid utsikt i alle retninger, så det er bare å glede seg!

Vi parkerte på veiskulderen langs innkjøringen til en skytebane halvveis opp Tjessheimveien på Figgjo (her heter det Håland), noen hundre meter etter at vi har kjørt under E-39. Derfra er det ganske nøyaktig 1,5 km til toppen, så dette er ingen lang tur. Vi følger traktorveien som starter på andre siden av veien. Den går etterhvert over i type gresskledd traktorvei, men er likevel veldig tydelig helt frem til foten av fjellet.

Vi klyver over to gjerdeklyvere på vei bort til der stigningen opp mot toppen starter. I enden av traktorveien gjør den en kraftig sving opp mot høyre, og vi følger den til vi ser en ganske tydelig sti oppover bakkene. Det er noe bratt akkurat oppover her, men det er så kort at man er fort oppe. Selv om det mangler merking, er det hele tiden tydelig hvor man skal gå, så det er ikke noen problem å finne frem. Vi ser jo hele tiden toppen, uansett. Går man her på sommertid kan det være greit å ta hensyn til dyr på beite.

Vel oppe på fjellet er det plutselig noen røde merker og skilter, vi antar at det kommer fra en annen rute opp.

Denne turen gikk vi 19 april 2018.

001
Ved dette krysset (med skilt 40 km/t opphevet) kjørte vi inn til høyre og parkerte langs veien.

Veien inn mot skytebanen har god og bred veiskulder med god plass til å parkere uten å stå i veien for noen.

Turen går oppover her, rett over veien for der vi parkerte.

03a
Oppe i bakken gjør veien en sving mot venstre, og ved en stor gjødselkum der fremme går vi over første gjerdeklyver.

Sånn ca her. Selv om veien videre er gresskledd, er det lett å se hvor vi skal gå. Målet er tydelig der fremme.

Det er godt og mykt underlag å gå på, og det var tørt og fint hele veien opp.

Etter neste gjerdeklyver må vi noen meter opp før vi fortsetter bortover mot fjellet.

IMAG0226
Etter at traktorveien har svingt kraftig til høyre, følger vi den til toppen av bakken her, og følger stien som går tydelig ut til venstre opp fra veien.

07a
God utsikt ned mot Figgjo herfra.

06aVi kommer etterhvert over på mer steinete terreng, som føles mer som fjell enn alt gresset.

08a
Siste stykket opp mot toppen av fjellet er litt bratt, men ingen fare, det varer ikke lenge.

Snart oppe.

Vel oppe må vi over nok en gjerdeklyver. Og på andre siden kommer turens eneste litt våte parti. Men bare 6-7 meter så er det over.

Herfra er det faktisk skiltet og rødmerket. Men ikke langt, da. Vi er bare noen få meter fra målet nå.

Og her er vi. Det er kikkert her for de som ønsker å nyte utsikten litt ekstra. Men det koster penger. Så om du ikke har mynter på deg, må du nok nøye deg med det du ser uten kikkert, eller ta med deg din egen.

Vi fant oss en fin plass å drikke kaffen på. Vi ser Figgjoelva slynge seg der nede, og Åslandsnuten på andre siden av elva.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Pga at dette var en litt disig dag ble ikke utsikten like god som den kan være på en klar dag, men her er lysbildevisning av noe av det vi ser fra toppen hvertfall.

Fotomontasje

kart1
Løypa vi gikk

kart2
Utsnitt av turområdet

Hvordan komme hit:

Fra Stavanger: Følg E-39 forbi bomstasjonen på Bråstein, og sving av første avkjøring til høyre mot Figgjo. Denne veien følger du til du har passert skolen på høyre side, og svinger til venstre opp Tjessheimveien like etter. Kjør under E-39, og følg veien til du kommer til skilt med 40 km/t opphevet. Her svinger du inn til høyre og finner en plass langs veiskulderen og parkerer.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.