Voren (325 moh)

Merking: Skiltet og rødmerket
Laveste/høyeste punkt: 110/325 moh
Kommune: Sandnes, Rogaland

Denne turen skulle egentlig vært litt lengre. Planen var å gå via Voren til Dyranuten. Men været stoppet oss litt denne gangen så det ble bare med denne ene toppen. Vi startet på isete føre fra parkeringen, over på mer snøføre etter Voremyra, og etterhvert dypere og dypere snø på vei oppover fjellsiden. Det var såpass at vi gikk til knes i snø enkelte steder, og når det i tillegg blåste sånn at snøen pisket i ansiktet, fikk vi nok da vi nådde første topp.

Dette er nok en ganske fin tur når det er bart og fint vær. Og det var det forsåvidt denne gangen også, hvis man ser bort fra vind og snøvær. Vi koste oss og nøt både kaffe og utsikt ved varden. Siden vi ikke har vært her før, er det litt vanskelig å uttale seg om hvordan terrenget er om sommeren, men vi har en mistanke om at det er noen ganske gode våte og gjørmete partier på vei oppover. Hvertfall til Voremyra er passert. Så vanntette sko er nok å anbefale. Det går oppover det meste av veien fra start til topp, med et par små steder hvor det flater litt ut. Siden vi skal opp over 200 høydemeter, må det nødvendigvis gå oppover, men det er på ingen måte bratt.

Denne turen gikk vi 10. februar 2018

Vi parkerer ved Skjelbreidtjønna. Her er det god plass å parkere

Turen starter med et par hundre meter til høyre langs veien. Alternativt kan man gå inn på grusveien ved de gamle turskiltene over veien og følge den bort til gjerdeklyveren

Her klyver vi over i terrenget, som virker å være ganske opptråkket og gjørmete. Det går storfe på beite her store deler av året, så det er nok ikke så rart at det er litt gjørmete her

Vi følger de røde pålene bortover og opp i terrenget et stykke…

… til vi kommer opp på denne traktorveien. Den følger vi ned mot disse trærne og over en bekk før det går oppover i terrenget igjen

Vi har krysset bekken og fortsetter over isen et stykke til. Da er det godt å ha skikkelige brodder

Nå begynner det å bli mer snødekket terreng. Men det er mye frossen snø her som er ganske glatt

Når vi kommer til dette skiltet skal vi rett til venstre opp mot Voremyra

Myra krysses. Her er det nok rimelig vått hele året. Vi måtte hoppe fra stein til stein da isen her ikke var særlig god å gå på.

En liten pust i bakken mens vi kikker ned mot myra vi nettopp passerte. Vi ser rett over på Sygno

På vei oppover Ådnaberget står det plutselig en fin varde midt i bakken

Vi fortsetter oppover mot Langaberget, som er en slags liten topp før vi skal siste biten opp til Voren

Her begynner snøen å bli dyp..

… og enda dypere. Det er ganske tungt å gå i dyp snø. Og siden det var ganske vått under snøen, føltes det som å gå to skritt frem og et tilbake store deler av de siste bakkene, da vi skled under snøen

Nesten på toppen, og varden ser nesten ut som et spøkelse der den står. Utrolig hva snø og litt fantasi kan gjøre!

Her er vi helt oppe. Skiltet har visst fått litt medfart her oppe

Vi tok en kaffepause på den siden av varden hvor det var minst vind, og best utsikt

Mens vi satt der, var vi litt misunnelige på de som er i andre enden av Sviland, som hadde sol mens vi hadde snøvær. (bittesmå stikkende snøkorn)

Det så mye kortere ut ned til Skjelbreidtjørna enn det føltes å gå den distansen.

Da vi gikk ned igjen, kom finværet. Blå himmel og sola kom mer og mer frem jo lenger ned mot parkeringen vi kom. Vi burde nok ha startet en halv time senere. Da hadde vi kunnet nyte sola også på toppen!

Stemningsfilm fra turen

kart1
Løypa vi fulgte. Vi er litt usikker på om vi fulgte sti og rødmerker hele tiden, for det var nok en del merking som var dekket av snø oppover.

kart2
Kartutsnitt av turområdet

Hvordan komme hit:

Fra Stavanger: Følg E-39 til enden av Bråsteinvannet og ta til venstre ved skilting Arboretet. Denne veien følges til endes til Sviland, og her svinger du til høyre opp Søredalen. Følg denne veien til du er kommer til skilt mot Ur-Eikeland på høyre side (du kommer til en bitteliten bro over elven) Rett før denne broen er det en parkeringsplass på venstre side, samt skiltene du ser øverst i innlegget
Man kan også svinge av E-39 mot Lauvvik og følge den veien gjennom tunnellen og til høyre ved gartneriet. Denne veien følges til skilting mot Sviland og Arboretet mot høyre. Herfra følger man veien gjennom Sviland og fortsetter videre uten å svinge av noe sted, til man er på Ur-Eikeland, ved parkeringen.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.