Støybingsvarden (390 moh)

Merking: Skiltet og rødmerket. Tydelig sti
Laveste/høyeste punkt: 255/390 moh
Kommune: Eigersund, Rogaland

Denne gangen gikk turen til Eigersund kommune, hvor vi gikk til Støybingsvarden fra Gløpstad. Kanskje det heller burde hete Støybingsvardene. For her oppe er det flere varder, både små og store. Og det er ikke mindre enn to store flotte varder her oppe. Hovedvarden, som er størst, har postkasse, mens den nest største står på det høyeste punktet, og er også et ganske imponerende byggverk.

Fra Gløpstad starter turen på en gjengrodd traktorvei og er veldig lett å gå. Etter ca 700 meter kommer vi til ny skilting. Eigeli står det på et skilt, den turen fortsetter videre langs traktorveien. Men vi forholder oss til det andre skiltet mot Støybingsvarden, som er vårt mål for turen. Så her svinger vi rett ut til venstre i terrenget, som straks blir mer kupert. Herfra er det fortsatt sti som er ganske tydelig hele veien, og røde merker langs ruta. Det går som sagt litt opp og ned, men det er ikke de store høydeforskjellene. Men stedvis er det ganske vått og myrete, noe det også er fortalt om på tavla ved parkeringen. Det er også grunnen til at vi setter denne som middels, og ikke lett. På tavla er også turen beskrevet som krevende, noe den på ingen måte er etter vår målestokk. Da vi gikk der var det skikkelig vått og sølete HELE turen, etter alt regnet som har kommet fra oven den siste tiden. Men det gikk helt greit å gå det for det.

Etter å ha gått ca 1,5 km fra traktorveien kommer vi til et gjerde med gjerdeklyver. Denne klyveren skal vi over, og her starter turens bratteste parti. Det er ikke særlig langt opp, vi har jo hatt varden i syne et stykke nå, og sett hvor høyt opp vi skal. Men det var en smule bratt og litt sleipt oppover nå som det var såpass vått. Denne biten opp er unnagjort på null komma svosj, og plutselig har du den store hovedvarden foran deg på toppen. Og her oppe er det mange flotte plasser å sette seg med nista. Det er bare å nyte utsikten i fulle drag. Man ser milevis i alle retninger, noe som er ganske overraskende for et såpass lavt fjell.

S0010
De siste 3-4 km inn mot parkeringsplassen ser stort sett ut som dette. Vi har lest advarsler om denne veien pga av den dårlige standarden den holder. Her bør man kanskje unngå å kjøre med en veldig senket bil, eller bil med skjørtekant foran. Vi kjører en ganske lav Passat med skvettlapper som stadig tar nedi både det ene og andre, men vi tok det rolig og var ikke nedi noe som helst på vei innover. Det så ut som det er fikset litt på deler av veien innover. Men tar man det rolig her bør ikke veien by på problemer. PS: Det er få møteplasser og veldig smal vei innover her. Møter man biler her må man belage seg på å rygge et stykke.

S0020
Parkeringsplassen i enden av veien, like ovenfor Gløpstad gård. Her er det plass til ca 4 biler å parkere

S0030
Turen starter ved tavla og kjettingen. Veien er fin å gå på

S0040
Skiltingen er god. Men avstandsmerkingen tar vi med en klype salt. Vi målte turen med kart-app og GPS, til 5,5 km t/r. I følge skiltet skal det være 4,8 km t/r

S0050
Det er noe vått , men veien er ganske fin for det

S0060
Noen steder var det litt våtere enn andre

S0070
Vi har gått langs Glypstadvatnet på traktorveien, og det fortsetter vi med etter at vi kommer over på sti også. Til høyre i bildet her ser vi målet for turen

S0080
Og her går vi inn på stien

S0090
Med en gang vi er kommet ut i terrenget merker vi at det blir mer kupert. Men det byr ikke på noen problemer

S0100
Godt å ha trær å holde seg i når det er is på steienene

S0110
Stort sett går det opp og ned og opp og ned. Men høydeforskjellen fra traktorveien bort til den bratte stigningen på slutten av turen er neppe større enn ca 20-30 meter

S0120
Det er lett å følge stien hele veien

S0130
Herfra ser vi toppen vi skal til

S0140
Noen steder er det mye gress, og delvis overgrodd sti, men det er fremdeles lett å følge stien

S0150
Der oppe er toppen. Vi skal opp skaret som ligger rett til høyre for midten av bildet

S0160
Der fremme ser vi gjerdeklyveren

S0170
En smule vått akkurat der den står

S0180
Og så bærer det opp mot toppen

S0190
Her spiser man fort de få høydemetrene som er  opp mot toppen

S0200Nesten oppe kan vi se omtrent helt tilbake til der vi parkerte

S0210
Sjekk de flotte vardene!

S0220
Vi måtte jo bort til den andre varden også, og få med utsikten derfra

S0230
Og slik så det ut fra den andre varden

Stemningsfilm fra turen

kart1
Løypa vi gikk

kart2
Utsnitt av turområdet. Kart fra norgeskart.no

Hvordan komme hit:

Fra Stavanger: Følg E39 forbi Krossmoen til Helleland. Her tar du til høyre over jernbanebroa, mot Eie. Følg denne veien et lite stykke, og når den deler seg i en Y, holder du høyre mot Drange 2 km. Denne veien følger du så til den deler seg i en T. Her tar du til venstre inn på Drangeveien. Det er smalt her, så vær obs på at det kan komme biler imot. Følg Drangeveien opp til gårdstunet på Drange og gjennom dette. Kjør igjennom grinda og over på grusvei. Herfra følger du grusveien helt til endes uten å ta av noen sideveier, selv om det virker langt. Du passerer gamle turskilt, ei grind og et gårdstun, men grusveien skal følges til endes – så langt det går an å kjøre.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.