Ørnaniben (482 moh), med rundtur

Merking: Delvis rødmerket
Laveste/høyeste punkt: 241/482 moh
Kommune: Bjerkreim, Rogaland

Denne flotte julidagen valgte vi å utforske litt mer av heia mellom Tjørn og Ørsdalsvatnet. Vi har vært der før, men ville nå prøve oss på litt andre deler av området. Vi startet på plankesti ned til Vassbåvatnet, og fulgte god rødmerking rundt vannet og oppover et skar, i retning Hytland. Etter å ha kommet over skaret, fortsatte vi å følge rødmerkingen til vi var over på en gresskledd grusvei. Et lite stykke etter at veien begynte å gå nedover, tok vi av på en ny gressvei mot høyre, og fulgte denne til en grusvei lenger nede.

Grusveien fulgte vi bare et lite stykke før vi skar opp mot venstre og kom oss opp på toppen av berget (her er det ikke rødmerket). Herfra fulgte vi sti/tråkk og et gjerde, rett utover mot Ørsdalsvatnet, til det nederste hjørnet av gjerdet, og klatret over før vi gikk ned til nok en gresskledd vei nede på beitemarken. Vel nede møtte vi på rødmerking igjen, som vi fulgte videre.

Det gikk litt opp og ned langs kanten av fjellet, med utsikt nedover mot vannet. Merkingen her kommer tett, og det er stort sett tydelig sti, så null problem å finne frem. Da vi kom til Gyraskrevet valgte vi å følge det et stykke nedover, bort fra rødmerkingen igjen, for å få utsikt innover Ørsdalsvatnet. Her var det mye myr, og veldig tett krattskog, så det var ikke helt enkelt å gå her. Men vi fant oss en fin plass et stykke nede, hvor vi tok oss litt kaffe og mat mens vi nøt utsikten. Herfra så vi rett over til fjellgårdene Kleppali og Lansdal på andre siden av Ørsdalsvatnet, og helt inn til Vassbø i enden av vannet.

Vi gikk tilbake til stien vi kom fra, og fulgte rødmerkingen videre oppover til toppen av Gyraskrevet, vi følger den til vi har Ørnaniben på høyre side. Den er lett gjenkjennelig med vimpelen som vaier i vinden på toppen. Oppover enda et skar mellom Ørnaniben og Orralia til vi er oppe ved ei myr. Her tok vi opp til høyre, bort fra rødmerkingen, og fulgte terrenget oppover til Ørnanipen. Det er tre topper her oppe, og vi var innom alle tre.

Ved toppene dukket det opp ny rødmerking. Den fulgte vi da vi skulle ned igjen. Vi skulle egentlig følge samme skaret ned som vi kom opp mot myra., og holde oss langs Ørnaniben helt til vi var nede ved Vassbåvatnet igjen. Her har vi gått før, og vet at det går greit. Men i og med at det var rødmerket, tenkte vi at da går det en lettere vei ned.  DET stemte ikke. Denne merkingen tok oss ned og opp gjennom flere bratte og steinete kløfter til vi var på Fjellsenden, et fjell lenger borte. Og siden vi startet godt utpå ettermiddagen, begynte det nå å bli sent. Vi så at vi ikke hadde tid til å følge hele løypa tilbake igjen før skumringen kom. Så selv om rødmerkingen stoppet her, så vi på kartet at vi kunne følge kanten rundt fjellet og ned gjennom en bratt og dyp kløft lenger borte og ut til veien derfra. Hvis du ikke liker utfordrende terreng bør du kanskje snu her, gå samme vei tilbake og heller følge den grå linjen på kartet nederst i innlegget.

Herfra ble det utrolig utfordrende å gå, mye mer enn vi hadde trodd, og flere plasser måtte vi heise oss etter armene ned stupbratte høye berghammere, uten fotfeste, hvor vi ikke hadde kommet oss opp igjen uten hjelp. Dette er absolutt ikke å anbefale, med mindre man er 100% sikker på at man kommer seg videre uten å gå seg fast. Man må lete seg frem til hvor man kan komme seg ned her. Men vi kom oss helskinnet ned til veien, og de siste par hundre metrene på asfaltvei, var rene sjarmøretappen!

Denne turen gikk vi 1. juli 2018

God plass å parkere der turen starter.

Det er fin plankesti og rødmerking til vi er nede ved vannet.

Midtveis til vannet går vi over en bro og opp trappene før vi følger grusvei mot venstre et lite stykke til resten av plankestien fortsetter ned til vannet.

Det er plankesti et stykke videre langs vannet som vi følger.

Vi må gjennom ei steinur et godt stykke fra siste badeplassen.

08Det er ganske ulendt gjennom ura, men det går greit å komme seg frem.

Deretter er det litt enklere terreng å gå i.

Etter å ha kommet oss rundt vannet skal vi opp gjennom skaret der fremme.

Vi følger den rødmerkede stien et stykke til, til Svartavatnet der fremme

Nysgjerrige innbyggere.

Der veien begynner å gå nedover, tar vi til høyre her.

Et stykke opp på denne grusveien tar vi opp til venstre på høyden her.

Etter å ha fulgt terrenget utover mot Ørsdalsvatnet, begynner vi nå å få god utsikt utover vannet. På andre siden ser vi fjellgården Kleppali.

Vi skal følge kanten av fjellet et stykke på rødmerket sti, det er ganske bratt ned mot vannet.

Vi er kommet til Gyraskrevet, og her tar vi av stien og går ned over et stykke til vi er helt ute ved kanten av fjellet.

18b
Vi tar oss en pause her, med litt mat og kaffe, og en aldri så liten hvil, mens vi nyter utsikten innover vannet. Vi ser såvidt Vassbø i enden av vannet herfra. Her er det ca 200 høydemeter stupbratt ned til vannet.

18c
Kleppali igjen.

Vel tilbake på stien igjen er vi kommet opp til toppen av Gyraskrevet, og skal videre oppover dette skaret mellom Orrelia og Ørnaniben. Det vises ikke her, men bak trærne, på Ørnaniben står det en stang med en vimpel på. Lett gjenkjennelig.

Nesten oppe på toppen av skaret.

Vi er nå ved toppen av skaret, og rett nedenfor oss har vi ei stor myr. Herfra følger vi terrenget opp mot høyre, på baksiden av fjellet, til toppen.

Vi er nesten oppe på den ene toppen.

Her ser vi bort på toppen med vimpelen på. Den spisse toppen der fremme.

Siste biten opp til første toppen. Etterpå skal vi bort til toppen på høyre siden av bildet.

Og her er vi ved neste topp. Varden er noe skakk, men det er hvertfall en varde. Vi har god utsikt mot havet og ned mot Vassbåvatnet og Tjørn herfra!

Kikker etter en vei opp til toppen.. Det går ikke an å gå den veien hvertfall. Men på andre siden av toppen fant vi en vei opp.

Og der var vi oppe. Det går stupbratt ned herfra, så her bør man ikke ha høydeskrekk.

28Veldig god utsikt fra toppen!
Ned mot Ørsdalsvatnet går det stupbratt ned. Her må man holde tunga beint i munnen.

Orrelia rett frem, og Stolfjellet og Spødavoll i bakgrunnen.

31Vi følger rødmerkingen opp og ned gjennom diverse kløfter.

Noen steder er brattere enn andre, men det går likevel ganske greit å gå her.

Utsikten er ikke å klage på.

Det ble noe klyving på løypa mot Fjellsenden.

Vi har Vassbåvatnet i syne store deler av turen.

Oppe på denne myra fant vi oss en håndfull deilige modne multer! De smakte fortreffelig! Her er vi ved Fjellsenden, og i enden av  bergveggen til høyre i bildet er det malt en rød pil på berget. Det er SISTE merke på denne turen (bortsett fra bort til varden ca 50 meter lenger borte). Vi lette og lette men fant ikke flere røde merker. Herfra er det nok å anbefale å gå tilbake samme vei som man kom.

På Fjellsenden.

DSC08426Nå blir det mye mer utfordrende å gå. Det er mange veldig bratte skrenter videre.

Vi ser etter en vei ned i denne kløfta. Det er stupbratte loddrette fjellvegger her. Og langt ned!

Her er vi etter mye om og men kommet oss ned. Det forrige bildet er tatt fra toppen av fjellet i bakgrunnen. Og skrenten rett bak trærne her var såpass høy at selv når vi hang etter armene for å komme ned var det bare så vidt vi klarte å nå bakken under oss.

På vei ned siste steinura nedover mot myra.

Endelig nede i flatt lende! Kløfta der bak oss var definitivt den vanskeligste delen å komme seg ned.

Vi krysset bekken på denne brua…

…og fulgte kanten av jordet bort til grinda før vi gikk de siste metrene på asfalt tilbake til bilen.

Film som viser litt bedre hvordan turen er å gå.

kart1
Løypa vi gikk. 1: Der vi tok matpause ved Gyraskrevet. 2: Ørnaniben med sine 3 topper. 3: Fjellsenden. Den røde løypa er mye mer krevende enn ruta har vært hittil. Og etter Fjellsenden er det ikke anbefalt å fortsette samme vei som vi gikk, med mindre du er godt vant til å klyve og klatre i fjellterreng. For her er det tildels ekstremt utfordrende. Det er heller ingen sti eller merking å følge fra Fjellsenden. Et godt alternativ ned fra Ørnaniben er å følge den blå løypa tilbake til den grå (den grå er ikke merket), og så følge den grå ned gjennom ura ned til vannet.

ØrnanibenTerrengvisning.

kart2
Utsnitt av turområdet.

Hvordan komme hit:

Fra stavanger: E39 til Bjerkreim. Ta av mot Lauperak. Følg skilting videre mot Lauperak og følg veien til Tjørn. Kjør gjennom hyttefeltet på Tjørn og parker på parkeringsplassen på venstre side like forbi parkeringen til Trollarinda på høyre side. Det står en tavle her, og du ser toppen av rekkverket til plankestien rett ved tavla.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.