Gråhei (511 moh)

Lengde: 8,3 km t/r
Vanskelighetsgrad: Middels (men lange bratte bakker)
Merking: Skilt, blåmerking, tydelig sti
Laveste/høyeste punkt: 70/511 moh
Kommune: Flekkefjord, Vest-Agder

Vi har tatt turen til Vest-Agder, og Flekkefjord kommune, nærmere bestemt til Sira. Her er det en merket tur som tar oss opp til det nest høyeste fjellet i Flekkefjord kommune. Vi parkerer ved Coop, like ved Sira stasjon, og går derfra. Starter under jernbanen og rett til høyre. Her er det skiltet mot Gråhei og Brokkestemmen. Vi følger skiltene bortover til en idyllisk liten samling av hus, hvor det dukker opp et nytt skilt til Brokkestemmen mot høyre. IKKE gjør samme tabbe som oss og følg dette skiltet. Her skiller nemlig disse to løypene lag og vi skal holde oppover mot venstre.

Det kunne med fordel ha vært et skilt her som viser vei mot Gråhei, for de blå merkene vi skal følge er ganske vanskelige å få øye på akkurat her. Men vi kommer etterhvert inn på rett vei og herfra er det bare å følge veien oppover. Det går først et godt stykke oppover på asfalt, for så å gå over til grusvei. Følg grusveien innover til du kommer til et slags kryss, og fortsett ned mot høyre, gjennom en grind. Her er det skilt på grinda som viser vei. Herfra er det bare å følge de blå merkene og skiltene videre. PS: pass på å lukke alle grinder du går gjennom

Like etter grinda kommer vi til en åpen plass, og herfra starter slitet. Resten av turen går oppover meget bratte bakker. Først på en slags traktorvei opp til Kvistavatnet. Her får man moen meter pause i bakkene før det på ny bærer bratt oppover til toppen. Like etter at vi har gått oppover fra vannet er det slutt på traktorveien og det bærer ut i terrenget. Og det er tidvis enda brattere her enn på veien. Men det føles likevel lettere å gå her. Stien er tydelig og i overkant kreativt og godt merket så du er aldri i tvil om hvor du skal. På toppen blir man belønnet med flott panoramautsikt.

Denne turen gikk vi i august 2017

20170813_113934
Vi parkerer ved Coop butikken rett ved jernbaneundergangen

Etter jernbaneundergangen henger det skilt til Gråhei på lyktestolpen rett der fremme

20170813_114226
Sørlandsidyll langs veien vi går

Her i dette krysset er det lett å gå feil om man ikke er kjent. Vi skal opp bakken. På strømstolpen der fremme er det et veldig svakt blått merke.

20170813_120515
Når man kommer hit er det slutt på asfalt, og også bakke for en liten stund.

Grusveien går videre innover, rundt Stemmyra.

20170813_121046Myra er beiteplass for flotte kyr, kalver og denne staute oksen

20170813_121646
I enden av myra skal vi til høyre gjennom grinda. Her er det skilt til Gråhei

Herfra går det oppover. Og vi kan love deg at bildene lyver. Det er mye brattere enn det ser ut på bildene.

20170813_125514
På toppen av bakkene skal vi til venstre, som skiltet viser. De som har laget skiltet har nok bommet litt på retningen da de laget det. Men enkel løsning da, bare heng skiltet opp ned så ser folk hvor de skal!

20170813_125731
Idyllisk ved Kvistavatnet

Vi fortsetter et stykke opp grusbakkene, men etter at det flater bittelitt ut igjen like ovenfor vannet, skal vi ut i terrenget til høyre i stedet for å følge veien videre. Vær oppmerksom på at deler av bakkene opp hit er dekket med knuste takstein, og pukk, noe som gjør at det kan være litt vanskelig å gå nedover igjen. Men vær forsiktig så går det bra.

20170813_133002Det stiger til tider temmelig bratt i terrenget

20170813_134928
Og det er mye gress, lyng og trerøtter som gjør at man må følge nøye med hvor man setter beina. Særlig om det er vått.

DSC01625Utsikten begynner å vise seg godt jo nærmere toppen vi kommer

Noen har vært ivrige i tjenesten når de har merket løypa, men det er bedre med for mye merking enn for lite hvertfall.

På toppen kommer vi over tregrensa og over på barfjell

Vi nærmer oss varden og utsikten blir bare bedre og bedre. Her ser vi ned til Sira

Utsikt retning Sirdal og Tonstad

På toppen var det deilig med pause. Pausen ble ekstra lang denne dagen, for det kom  flere trivelige fastboende fra Sira som vi kom i snakk med. Etter pausen fulgte vi samme rute tilbake til bilen.

Få smakebiter fra hele turen i film og bilder nedenfor (2 minutter og 28 sekunder).

gråhei
Ruta fra Sira.

kart2
Utsnittet viser turområdet i forhold til Flekkefjord og Moi.

Hvordan komme hit:

Fra Stavanger: Følg E-39 forbi Moi til Sira. Ta av mot Sira sentrum og følg veien til Jernbanestasjonen. Det er parkeringsplasser på baksiden av Coopbutikken som ligger på høyre side av veien rett før jernbaneundergangen.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.