Sygno (214 moh)

Lengde: 4,2 km t/r
Vanskelighetsgrad: Lett, middels (den siste oppstigningen kan være litt krevende for noen, derfor ikke bare Lett)
Merking: Skiltet, rødmerket og god sti/vei
Laveste/høyeste punkt: 101/214 moh
Kommune: Sandnes, Rogaland

Her har vi en tur som egner seg godt hvis man vil ha en kort fin tur. Den er bare drøye 4 km t/r, og store deler av turen går på flat skogsvei og er meget lett å gå. Ønsker man ikke stigning, kan denne veien være en flott kveldstur. Da får man ca 2,6 km på helt flat fin vei om man dropper stigningen opp til toppen. Vi traff flere som tok bare den flate delen av turen.

Etter 1,3 km kommer man til et lite skiltet kryss. Her svinger man til høyre og kommer over på steinete traktorvei som man følger 2-300 meter til man kommer til en venstresving. Her går man ut til høyre og følger rødmerkene oppover gressletta. Det er godt merket så her kan man ikke gå feil. Vel oppe på toppen av gressbakken kommer man over på berggrunn, og herfra er det litt mer krevende å gå. Man må klatre litt her og der, og det kan føles ganske luftig og bratt. Særlig om det er vått, da kan steinene være litt sleipe her og der. Det er greit å holde tunga beint i munnen, særlig når man skal ned igjen.

Vel oppe på toppen får man en storslagen utsikt, med tanke på toppens beskjedne høyde. Da vi var der blåste det sånn at det var problem med å stå oppreist i kastene, så vi fant oss en litt lunere plass langs kanten av toppen til å sette oss ned med niste og kaffe.

Denne turen gikk vi 28 januar 2018

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Parkeringsplassen på Ur-Eikeland er utgangspunkt for ikke mindre enn 8 forskjellige turer i området

Det er stor og god parkering her, og det trengs, dette er en populær plass å gå fra.

Vi starter med å gå langs Svia-elva bort til Skjelbreidtjønna og følger veien langs demningen og videre innover i skogen

Det er flott vei å gå på

Vi krysser over Svilandsåna på bro

Så kommer vi til denne merkelige «ormen» som snor seg langs turveien herfra og ca 1,8 km nedover mot Sviland. Dette er Svilandskanalen, som fører vann fra Skjelbreidtjørna og ned til Sviland kraftverk, som startet drift i 1909

Her ser du inntaksbygget ved Skjelbreidstjørna. Den leder vannet inn i  kanalen

09Flere plasser langs kanalen finnes sånne skilt: «Farlig tunnel, Hold avstand, Fare for drukning»

Du skal gjennom et par grinder langs veien, det er viktig at disse blir lukket etter deg.

11Vi følger kanalen hele tiden til vi skal begynne oppstigningen

Og den snor seg virkelig som en slange gjennom landskapet

Når vi kommer hit skal vi opp til høyre og følge denne steinete veien noen hundre meter. Det er Sygno vi ser rett frem

Det er laget masse parsell-lignende greier ute på denne marka. Vi vet ikke helt hva de skal brukes til. Da vi var her høsten 2016 var det bare hauger av jord og stein her

Men vi følger denne veien rundt, for oss er ikke det samme vei som vi gikk sist, men det går greit å gå her også

Og i denne svingen kommer vi over på gressmark. Det greie med denne for oss nye delen av løypa er at vi går på skrå oppover bakkene, slik at det ikke er like bratt som forrige gang

Det er lettgått terreng oppover her, men stedvis ganske vått og myrete underlag så vanntette sko er en fordel

Her kjennes det at det går oppover. Vi skal opp ca 100 høydemeter i løpet av bare 800 meter, så her får man fort litt puls

Det er ikke vanskelig å følge rett vei oppover bakkene. Det er gode tråkk å følge, samt at det er masse røde merker å forholde seg til

Her er turens utfordring, om man får si det sånn. Det er ganske bratt oppover her, og stedvis ganske smale hyller å sette beina på. Samt at steinene kan være sleipe noen steder oppover

Utsikten kommer fort nå, selv om det er ganske disig denne dagen. Her ser vi nedover mot Sviland og bort mot Bråstein

Og her utover Kyllesvatnet og Lutsivatnet

Nesten på toppen nå. Vi merker at det blåser ganske godt her

Det blåser sånn at vi nesten ser ut som Michelinmannen der vi står. Jakkene blåser seg opp som ballonger

Så vi skynder oss å skrive i boka før vi finner en lunere plass å spise nista og drikke kaffen vår

Det er ingen varde her, bare en stor stein med postkasse på

Stemningsfilm fra turen

kart1
Løypa opp ser sånn ut

kart2
Og her er utsnitt av turområdet.

Hvordan komme hit:

Fra Stavanger: Følg E-39 til enden av Bråsteinvannet og ta til venstre ved skilting Arboretet. Denne veien følges til endes til Sviland, og her svinger du til høyre opp Søredalen. Følg denne veien til du er kommer til skilt mot Ur-Eikeland på høyre side (du kommer til en bitteliten bro over elven) Rett før denne broen er det en parkeringsplass på venstre side, samt skiltene du ser øverst i innlegget
Man kan også svinge av E-39 mot Lauvvik og følge den veien gjennom tunnellen og til høyre ved gartneriet. Denne veien følges til skilting mot Sviland og Arboretet mot høyre. Herfra følger man veien gjennom Sviland og fortsetter videre uten å svinge av noe sted, til man er på Ur-Eikeland, ved parkeringen.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.