Jodekongen og Fjellsenden (583 moh)

Lengde: 7 km t/r
Vanskelighetsgrad: Middels (nesten lett)
Merking: Rødmerket
Laveste/høyeste punkt: 451/583 moh
Kommune: Hjelmeland, Rogaland

Historien om Jodekongen i Jodejuvet gir både forklaring på hvordan han havnet der han gjorde, og hvordan Kyrkjesteinane i Viglesdalsvatnet kom dit de er.  Det står ei tavle oppe i Jodejuvet som forteller hele historien, men kort fortalt er den som dette:

En stor og staselig trollkonge som bodde i Jodejuvet var fæl til å finne på skøyerstreker, og ble ofte invitert rundt til de andre trollene. En gang han hadde vært i bryllup i Trodla-Tysdal måtte han skynde seg hjem. På vei hjem fra bryllupet sparket han laus noen steiner fra Viglesdalsura som havnet i  vatnet. De kalles Kyrkjesteinane og ligger enda der de landet. Da han kom tilbake til juvet måtte han stoppe et øyeblikk og få pusten igjen før han gikk inn, og da kom de første solstrålene og landet på ham. I samme øyeblikk ble han til stein, og han står der enda den dag i dag.

Dette er en tur som de aller fleste fint klarer. Men for de som har barn med: Juvet bør man holde barna unna. Det er fryktelig langt ned, og kantene kan fort løsne om man går for langt ut. Vær også obs på at man må følge stien og merkingen, ellers kan juvet komme fryktelig brått på. Og det går loddrett ned veldig mange meter her!

Turen byr også på storslagen utsikt.

Denne turen gikk vi i august 2017

jj010
Vi parkerte bilen 400 meter før Norsk folkehjelp sin hytte. Herfra går man 400 meter tilbake den veien man kom fra, og går inn til høyre på grusveien. På bakketoppen der vi parkerte sto det en liten svart turtavle i veikanten, med kart og bilde, og påskriften JODEJUVET.

jj020Ved denne steinen, Hyttesteinen, går veien inn til der løypa starter

jj030Følg grusveien 2-300 meter innover til du kommer til et lite uthus rett over brua.

jj040
Her er uthuset og skiltene som leder oss inn på den merkede løypa. Ved dette uthuset er det plass til 2-3 biler, men vi vet ikke om det er lov å parkere her, om dette er en privat plass.

jj050
Vi går langs en beitemark med ungdyr

jj055
Tripp trapp tresko

jj060
Så fortsetter vi langs elva, for å gå rundt Livastølsmyrane. Vær litt obs innover. Vi traff huggorm her. En bitteliten bare, sikkert ikke mer enn 15 cm. Men de er akkurat like giftige som de voksne. Så greit å følge med hvor man setter beina

jj063
Vi følger elva ca 1 km

jj065
Så skrår vi mot høyre og  krysser en bekk

jj070
Vær klar over at det stedvis er nokså vått , så vanntette sko er nødvendig på denne turen

jj080
Etter å ha kommet forbi myrene, stiger det i terrenget

jj090
Det er brattere enn vi trodde oppover, men det går bra. Vi skal ikke så veldig langt oppover

Vi var tilogmed heldige og snublet over litt skogsgull langs stien!

jj100
En liten pust i bakken må man kunne unne seg

jj110
Her ser man hvor store myrene er.

jj120
Vi får øye på Reinaknuten også på vei opp

jj130
Her ligger det rester fra en isbre. En morene, eller et ra som det også kalles

jj132
Nå er vi kommet opp på Fjellsenden, og skal bare rett borti her og ned til høyre. Må igjen få understreke hvor viktig det er å holde seg til merkingen nedover til juvet

jj140
Rett her borte skal vi ned til høyre Det står et skilt hvor du skal gå

20170827_113901
Her er skiltet, litt nede i bakken

jj145
Når vi kom ned, måtte vi ganske langt ut på kanten for å se Jodekongen. Og sollyset gjorde det utrolig vanskelig å få et bra bilde som viser hvor spektakulær den er

jj148
Det er  flere plasser hvor man kan se den. Men det er utrolig viktig å være forsiktig her ute på kanten! Der nede ligger Øvre Tysdalsvannet

jj170
Til slutt klarte vi å få et bilde av trollet som kalles Jodekongen. (Jode fordi han bodde i et juv. Juv=Jode, eller på Ryfylkemål; Jodå) Hvis du ser godt etter, ser du ansiktet hans

jj180
Etter å ha hilst på kongen gikk vi opp på toppen av Fjellsenden og koste oss med niste, kaffe og flott utsikt!

jj190
Herfra ser vi masse fjelltopper, noen av dem kjenner vi fra tidligere turer. Fra venstre ser vi Reinaknuten, og på andre siden av dalen ser vi Svoa og Lauvåsen

20170827_115058
Her ser vi rett over til Holmane ved Øvre Tysdalsvannet, og den nærmeste dalen er Viglesdalen

jj200
På andre siden av Jodajuvet kan man også velge å gå opp til Salen 627 moh, som er ca 50 meter høyere enn Fjellsenden.  Vi valgte bort den toppen denne dagen fordi vi skulle gå enda en tur på en annen fjelltopp lenger inn på Lyngsheia

Få smakebiter fra hele turen i film og bilder nedenfor (2 minutter og 42 sekunder).

kart
Løypa vi gikk

kart2
Utsnitt av turområdet. Kart fra norgeskart.no

Hvordan komme hit:

Fra Stavanger. Ryfast til Solbakk, videre til Tau, følg RV13 mot Sand.  (Hjelmeland og Årdal ligger også denne veien) til du får skilt med Songesand og Lyngsheia mot høyre. Her svinger du av. Følg veien til nytt skilt mot Songesand, og følg denne veien til du får Norsk folkehjelp sin hytte på venstre side. Det er laget parkering langs hele veien fra bakketoppen og nedover til folkehjelpshytta, så da er det fritt frem til å velge hvor man vil parkere. Vi parkerte på toppen, midt mellom hytta, og grusveien inn mot den merka løypa.